• Kategorie
  • Parametry
  • Yamaha YZF-R1 RN01

     Podczas premiery R1 pod koniec 1997 r. , która odbyła się w  Hiszpanii, menedżer Yamahy Rob Jansen powiedział kilka proroczych słów: "tylko nieliczni będą mogli w pełni wykorzystać możliwości tego motocykla, ale ten, kto to zrobi, pozna nowy wymiar doznań."

    Nowy sportowy motocykl klasy wyższej Yamahy był nośnikiem technologii przeniesionej wprost z torów wyścigowych.

    Nie był najmocniejszym, seryjnym jednośladem, ale bezpośrednich konkurentów w klasie przewyższał, lepszym stosunkiem mocy do masy. Sam silnik wyposażony w pięciozaworową na każdy cylinder głowicę, dzięki zastosowaniu nowoczesnych odlewów stopów metali, odchudzono o ponad 9,5kg. Lekka i sztywna konstrukcja została skonfigurowana niezwykle kompaktowo, dzięki czemu motocykl ten prowadził się lekko jak klasy 600 - 750cm.

     W motocyklu tym zadbano również, o szeroki zakres obrotów użytkowych, co dodatkowo potęgowało wrażenie ogromnej mocy i sprawiało sporą przyjemność z jazdy. Nawet bez redukowania biegów R1 przyspieszała niezwykle sprawnie, bowiem już od 4000 obr/min generowała moment obrotowy, o jakim konkurencja mogła tylko pomarzyć.

     Mówiono, że jedynka przyspiesza zawsze, niezależnie od aktualnych obrotów.